schrijven voor kinderen

Waarom kinderen jouw voornaamste doelgroep zijn

Een museum, natuurgebied of toeristische attractie die niets voor kinderen doet? Dat kan je je bijna niet meer voorstellen. En dat is helemaal terecht! Hier alvast enkele steengoede redenen om je communicatie en projecten kids proof te maken.  

Als je kinderen bereikt, bereik je ook hun ouders. Of de grootouders, nonkels, tantes, … Kinderen maken de volwassenen uit hun gezelschap mee enthousiast. Met een beetje geluk hebben ze een vriendje mee dat nadien thuis honderduit over je natuurgebied of museum vertelt.

Je boort een nieuw publiek aan. Als je museum of wandelgebied kids proof is en je hierover goed communiceert, trek je jonge gezinnen aan die voortdurend op zoek zijn naar leuke dingen om met hun kroost te doen. Dit kunnen ook mensen zijn die normaal gezien niet snel de natuur intrekken of nooit naar een museum gaan.

Kinderen bepalen vaak de bestemming van uitstapjes. Veel ouders laten kinderen mee beslissen over de invulling van vrije dagen. Tegenwoordig zijn er zelfs heel wat gezinnen waarin de kinderen de vakantiebestemming mogen kiezen.

Volwassenen vinden kinderproducten stiekem ook leuk. Je stuurt hen met de glimlach en een goed gevoel naar huis en de kans is groter dat ze nog eens terugkomen of je bij anderen aanraden. Ik beken: ik ben zo iemand. En niet enkel omdat ik zelf veel projecten voor kinderen uitwerk, al hou ik uiteraard graag mijn ogen open voor inspiratie. En ja, dan zie je mij weleens zo’n app voor kinderen downloaden of zoeken naar een code om de schatkist te openen.

De ouders pikken er ook iets van mee. Je kan kinderen op een heel laagdrempelige manier laten kennismaken met de dieren in je natuurgebied, boeiende verhalen uit je stad of de topstukken van je collectie. Ondertussen volgen de ouders mee.  

Kinderen zijn de toekomst. Een cliché van jewelste, net omdat het waar is. Als je mensen van kinds af aan vertrouwd kan maken met natuur, wetenschap, kunst of geschiedenis, zullen ze dat voor de rest van hun leven meedragen.

Je hebt geen groot budget nodig. Vaak gaat het erom om op een originele manier gebruik te maken van wat er al is en dat in een leuk verhaal te kaderen en via toffe opdrachten tot bij de kinderen te brengen zodat ze er zelf mee aan de slag gaan. Kijk eens bij mijn portfolio voor enkele projecten waar ik zelf aan meewerkte. Het toont mooi aan wat je allemaal kan doen. De mogelijkheden zijn eindeloos en als je het een beetje creatief aanpakt, is er niet veel budget of materiaal nodig. Wil je het net wél groots aanpakken? Ook dat kan natuurlijk. The sky is the limit.

Ben je na het lezen van deze blog overtuigd dat je ‘iets’ voor kinderen wil doen, maar weet je niet goed hoe te beginnen? Lees dan zeker ook mijn blogs ‘Van vaag idee naar onweerstaanbaar kinderproduct’ en ‘Hoe schrijf je een tekst voor kinderen?’

Natuurlijk kan je mij ook gewoon mailen of bellen en dan kunnen we misschien samenwerken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s