Van vaag idee naar onweerstaanbaar kinderproduct

Publicaties voor kinderen maken is een van mijn specialiteiten. De afgelopen jaren creëerde ik natuurdoeboeken, schatzoektochten, expogidsen, infoborden en nieuwsbrieven voor kinderen. Bij eerste gesprekken met opdrachtgevers merk ik vaak dat ze al lang met dergelijke plannen rondlopen, maar niet goed weten hoe eraan te beginnen. Met deze tips zet ik je graag op weg.

Bepaal je doelgroep. Focus op een bepaalde leeftijdsgroep. Hoe strikter je die afbakent, hoe beter. Zo is 6 tot 12 jaar een te brede groep. Een 6-jarige is met heel andere dingen bezig dan een 12-jarige. Denk goed na over wat deze kinderen al kunnen en weten. Kunnen ze al zelf lezen en schrijven? Hebben ze al over dit onderwerp geleerd op school?Natuurlijk zullen ook jongere broertjes of zusjes meedoen met bepaalde opdrachten en zullen er oudere kinderen zijn die ook nog weleens willen meedoen, maar focus je altijd op een bepaalde leeftijd en zorg dat het zeker voor hen allemaal klopt, dat het leuk en begrijpelijk is.Zorg wel dat je de maximumleeftijd niet op de cover vermeldt, want dan schrik je oudere kinderen af, terwijl zij het misschien ook nog heel leuk vinden.

Probeer niet te veel info mee te geven. Het is leuk om educatief te zijn en kinderen zijn vaak heel leergierig, maar hou je een beetje in. Probeer hen niet alles over een bepaald onderwerp bij te brengen, want dan onthouden ze er niets van. Focus je op een paar feiten en leuke weetjes en bouw daar iets rond. Zorg dat je info correct is, maar probeer niet te veel te nuanceren zoals je voor volwassenen zou doen. Zo breng je kinderen enkel maar in verwarring.

Vertrek vanuit de informatie die je wil meegeven, en ga op zoek naar aanknopingspunten om het interactief en beleefbaar te maken. Opdrachten, spelletjes en raadseltjes houden de aandacht van kinderen vast, maken hen nieuwsgierig.

Veel kinderen houden van een beetje gezonde competitie. Maak er een wedstrijdje van en ze zullen er helemaal in opgaan. Ze zijn ook erg geïnteresseerd in zaken zoals records. De grootste, snelste, beste, oudste, kleinste ter wereld? Dat onthouden ze!

Kijk naar je eigen (klein)kinderen, neefjes, nichtjes, buurjongens, En ga na wat zij leuk vinden. Ook aan je eigen kindertijd terugdenken, kan helpen om je in te leven. Want ondanks wat vaak beweerd wordt, zijn kinderen diep vanbinnen helemaal niet anders dan vroeger. Ik zie zo vaak dat kinderen nog wél graag buiten spelen en enthousiast kunnen gemaakt worden zonder technologische snufjes. Ze hebben vaak gewoon een beetje aanmoediging nodig, hun interesse moet geprikkeld worden.

Zoek een verhaallijn om je info en opdrachten aan op te hangen, of ga op zoek naar een personage dat de kinderen mee op sleeptouw neemt. Zo hebben ze een aanknopingspunt.

Een doel, eventueel gekoppeld aan een prijs of beloning, helpt om kinderen te motiveren om alles te lezen, de opdrachten te doen, en hun aandacht vast te houden. ‘Verzamel alle’, ‘Ontdek alle’, ‘Voer alle opdrachten uit om…’ zijn zinnen die iets losmaken bij kinderen.

Het oog wil ook wat. Zoek een goede illustrator. Hou hierbij rekening met de beoogde leeftijd en stijl, want bepaalde illustraties trekken eerder jongere of oudere kinderen aan en elke tekenaar heeft zijn of haar specifieke stijl. Het is ook goed om te weten dat de prijzen enorm verschillen en dat veel goede illustratoren vaak al voor maanden volgeboekt zijn. Ook de snelheid waarmee ze tekenen, verschilt enorm. Kwaliteit kost vaak wat meer tijd en geld dan haastwerk.

Ook de vormgeving is belangrijk en moet afgestemd zijn op je doelgroep. Sommige lay-outers zijn gespecialiseerd in het ontwerpen van kinderproducten, anderen hebben er maar weinig affiniteit mee.

Natuurlijk is het ook belangrijk om te zorgen dat je teksten toegankelijk zijn voor kinderen. Voor tips kan je ook eens piepen in mijn blog ‘Hoe schrijf je een tekst voor kinderen?’

Ook handig om te weten

Test je product eerst even uit met enkele kinderen. Zo ontdek je of alles begrijpelijk en logisch is opgebouwd en of de opdrachten te moeilijk of te eenvoudig zijn.

Het mag gerust een beetje ‘raar’ zijn. Kinderen worden zo overspoeld door mainstream-tekenfilms en producten, dat een beetje ‘anders’ heel bevrijdend kan werken voor kinderen én ouders. Het hoeft ook niet altijd super blits of cool te zijn.

Keep it simple. Te veel personages, info, verschillende soorten opdrachten, … maken het vooral voor jongere kinderen erg moeilijk om te volgen. Beter één leuk personage, één verhaallijn, en beter een paar leuke opdrachten in plaats van twintig middelmatige.

Het hoeft niet duur te zijn. Onuitvoerbaar idee? Denk dan eens na of je geen budgetvriendelijk alternatief kan bedenken.

Humor werkt. Of je nu voor volwassenen of kinderen schrijft. Het vrolijkt de boel niet enkel op, dingen blijven ook beter hangen.

Heb je een tof kinderproduct in je hoofd en kan je wel wat input gebruiken? Of ben je op zoek naar een copywriter die veel ervaring heeft met teksten voor kinderen? Neem dan gerust even contact op en misschien kunnen we wel samenwerken. Ik bedenk producten, publicaties en teksten voor kinderen rond uiteenlopende thema’s zoals natuur, wetenschap en geschiedenis.

Ook voor tips voor goede vormgevers en illustratoren kan je steeds bij mij terecht.