Woudapen is mijn eigen project. Het is een natuurdoeboek met uitsluitend inheemse dieren en planten, waarmee ik kinderen naar buiten wil krijgen, om de natuur in hun eigen achtertuin te ontdekken. Ik liet duizend exemplaren drukken, die ondertussen bijna allemaal de deur uit zijn. En dat volledig in eigen beheer. Ik zorgde voor de ideeën, de spelletjes en opdrachten en de teksten.
Ik stuurde een vormgever (Luc Schreurs) en een illustrator (Tinne Van den Bossche) aan, liet het boek drukken en mocht het voorstellen op het Provinciaal Natuurcentrum. Ik zocht contact met verschillende natuurorganisaties en kon mijn boek onder meer verkopen via Natuurpunt, Bosplus, De Aanstokerij, JNM, Staatsbosbeheer, Connecterra, boekhandels en bezoekerscentra van natuurgebieden, …
Ook alle communicatie en marketing rond het boek nam ik in eigen handen. Om nog maar te zwijgen van de verkoop en distributie. De boeken werden bij mij thuis geleverd en gingen één voor één door mijn handen alvorens bij de koper, webshop of winkel te belanden. Een zeer ambachtelijk, bijzonder én intensief project.
Voor Woudapen zette ik een crowdfunding op. Het boek kreeg ook eigen website met blog – die nog bestaat – die ik zelf maakte en schreef. Gedurende zo’n drie jaar stuurde ik elke maand een digitale nieuwsbrief uit, ik voerde uitvoerig campagne via sociale media, contacteerde talloze mensen en mogelijke partners, mocht drie workshops geven op de Boekenbeurs, waarvan twee aan de stand van Natuurpunt, en stond zelf op menig beurs en event met mijn boeken.
En ondertussen verzorgde ik ook nog talloze opdrachten voor klanten. Een intensieve periode…
Enkele pagina’s uit het boek…
Geef een reactie