Van fillers naar killers: zo schrijf je teksten die écht werken

Of je nu een commercieel product aan de man brengt, je diensten als grafisch vormgever promoot of mensen overtuigt om hun tuin natuurvriendelijker in te richten: alles staat of valt met teksten die overtuigen. Dat geldt zeker voor teksten op een website. Maar hoe schrijf je nu die killer tekst die iedereen meteen over de streep trekt?

De kracht van waardevolle informatie

Geen enkel argument is zo sterk als objectieve informatie waar je lezer wat aan heeft. Zeker wanneer je iemand probeert te overtuigen van een grote aankoop of iets wat enige inspanning vergt, is het belangrijk om goede en duidelijke info te verstrekken. En om benaderbaar te zijn voor mensen die nog vragen hebben.

Emotie?! Ja, emotie

Neen, je hoeft niet elke zin te eindigen met een uitroepteken – please don’t – en je teksten hoeven ook niet te druipen van de emotie. Maar mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens en als je iets teweeg wilt brengen bij je lezer – of het nu een mentaliteitsverandering is, een boek kopen of met je in zee gaan – dan moet je zijn of haar emoties aanspreken.

Dat hoeft er zeker niet al te dik op te liggen, maar toon vooral dat je een mens bent, net als zij, en dat je begrijpt waar ze mee bezig zijn, waar hun struggles liggen. En laat dan zien hij jij of jouw dienst hen kan helpen.

Mensen kopen bij mensen. Bedrijven, overheden en organisaties worden ook door mensen gerund. En zelfs de meest nuchtere, zakelijke persoon laat zich op de een of andere manier door zijn of haar emoties leiden bij het maken van beslissingen.

Het glas is altijd halfvol, ook als het leeg is

Focus op het positieve, op de oplossing die je aanbiedt. Vermijd negatief taalgebruik. Beschrijf het probleem, maak het voelbaar voor de klant, maar noem het geen probleem.

Actieve zinnen voor actieve mensen

Worden wordt veel gebruikt en dat worden lezers beu. Het zorgt voor herhaling en maakt je zinnen nodeloos lang. Bovendien is het een enorm passief werkwoord. En passieve zinnen werken niet. Schrijf actieve zinnen. Er wordt niet op de deur geklopt, iemand klopt op de deur.

Dit geldt overigens niet enkel voor het werkwoord ‘wordt’, er zijn ook heel wat passieve constructies met andere hulpwerkwoorden zoals ‘zijn’ of ‘hebben’ die je eenvoudig door een actieve zin kan vervangen.

Oordeel zelf. Welke zin spreekt jou het meest aan?

‘Omdat ik dit e-book heb geschreven, worden heel wat mensen aangezet om teksten te schrijven waarmee klanten worden overtuigd.’
Of:
‘Met dit e-book zet ik mensen aan om teksten te schrijven waarmee ze klanten overtuigen.’

jevgenij-voronov-63310

Mag ik wat vragen?

Vragen triggeren. Ga in dialoog met je lezer. Zo wek je de indruk dat er een interactie tussen schrijver en lezers plaatsvindt. Stel bijvoorbeeld een reeks vragen waarop het antwoord eigenlijk alleen maar ‘ja’ kan zijn.

Schrijf jij vaak teksten waarmee je mensen probeert te overtuigen?
Spendeer je hier veel tijd aan?
Zou je graag willen dat deze teksten meer effect hebben?

Voel je het, hoe je in gedachten ‘ja’ schreeuwt bij elke vraag?

Ben ik in beeld?

Vergeet niet dat een goede tekst, of het nu in geprinte vorm is of online, een straf en passend beeld nodig heeft om echt de aandacht te trekken. Denk dus goed na over je beeldgebruik.

Zo heb ik bij dit blogartikel foto’s geplaatst waarvan ik vind dat ze extra sfeer aan het artikel geven – al hebben ze helemaal niets met schrijven te maken. Maar geef toe: ik kan niet bij elke blog een foto van een laptopscherm en een notitieboekje plaatsen, toch? 😉

Actie!

Oke, je hebt dus een absolute killer tekst geschreven. Je lezer is helemaal mee met het verhaal, bereid om nu in actie te komen en dan… Is je tekst plots gedaan.

Een gemiste kans. Zorg voor een duidelijk vervolg, een oproep, een aanzet tot actie. In marketingtermen noemt men dit de Call To Action of CTA. Dit kan één of enkele zinnen zijn. Duidelijk en krachtig.

Een Call to action kan je onder elke tekst, in elke publicatie en op elke webpagina of blogpost zetten. Ook wanneer jij vindt dat uit je tekst wel duidelijk genoeg blijkt wat je wilt dat je lezer doet.

Zelfs mirakelen vergen tijd

Zelfs als je lezer ‘helemaal mee’ is en overtuigd van wat je hem vertelt, wordt hij misschien niet meteen klant. Eén tekst met ecotips volstaat doorgaans niet om iemand te overtuigen om zijn leven radicaal om te gooien. Wees consequent in wat je communiceert en hou vol. Kom telkens met nieuwe aspecten, inzichten en waardevolle informatie.

En ook nog

Zorg dat het een leuke, grammaticaal correcte tekst is die vlot leest. Vermijd vakjargon en technische termen – tenzij je voor een heel specifieke doelgroep schrijft – en kijk je tekst na op spelfouten.

Kan ik nog iets voor je doen?

Teksten schrijven is mijn dada. Of het nu gaat om een tekst voor de website van een kmo of een tof doeboekje voor kinderen. Kan je wel een extra pen gebruiken? Aarzel dan zeker niet om me even te mailen of bellen.

Ga je liever zelf aan de slag met je teksten, maar loopt het niet altijd van een leien dakje? Download dan gratis mijn TEKST CHECK en je zoeft zo van dat dak af.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s