Copywriting

Is jouw website een nachtmerrie of een droomwerknemer?

Je kent ze ook.

Websites die tergend traag inladen. Vervolgens krijg je een foto te zien. Een megagrote foto, om exact te zijn, die je hele scherm vult.

Een door maanlicht beschenen berglandschap. Prachtig beeld. Maar je zag diezelfde foto al op zevendertig andere sites. En wat hebben die besneeuwde bergtoppen met consulting te maken? Of ben je aan het verkeerde adres?

Je scrolt naar beneden. En nog eens. En nog eens. Hèhè, eindelijk voorbij die foto. En daar staat zowaar tekst. Beetje klein, dat wel. Maar je zoomt in en leest. Hm, veel duidelijkheid brengt dit ook niet meteen. Wat doen ze nu eigenlijk en voor wie? En wie is die mysterieuze ‘wij’ waar het de hele tijd over gaat? Was het geen eenmanszaak?

Oké, dan maar even in die slecht leesbare menubalk bovenaan kijken. Hm, 17 pagina’s. Keuzestress. Je klikt op ‘onze diensten’. Je scrolt voorbij een gigantische foto van keurig gestapelde, blinkende stenen in een kabbelend riviertje, omgeven door bamboe. Je krijgt zin om een reis naar Thailand te boeken en bij de chinees te gaan eten, maar daarvoor ben je niet gekomen.

Ah! Tekst! Nog meer vage termen. Vijftien mogelijke trajecten om uit te kiezen. Wat nu? Je drukt op een knop met ‘contacteer ons’. Er gebeurt helemaal niets.

Die X in de rechterbovenhoek begint hoe langer hoe aanlokkelijker te lijken. Met één klik kan je deze nachtmerrie eindigen. 

Er is slechts één ding erger dan op een dergelijke website terechtkomen: er zelf zo eentje hebben.

Maak van jouw website je beste werknemer

Zo is mijn website helemaal niet, hoor ik je denken. En dat geloof ik graag. Maar zeg eens eerlijk: kan het niet een pak beter? Levert jouw website eigenlijk wel iets op?

Als het goed zit, heb je een website die voor jou wérkt. Een site die als vanzelf inkomsten genereert, je mailinglijst doet groeien als bloemkolen in een volkstuintje en je helpt om de verbinding met jouw potentiële doelgroep aan te gaan.

Waarom zou je jezelf dit ontzeggen?

Ook jij kan zo’n droomsite hebben. Ik denk met veel plezier mee na over jouw website en stel je een nieuwe indeling en teksten voor. Teksten die zorgen dat je website hoog scoort in Google en je dus vindbaar bent, en die de bezoeker van je webstek vervolgens overtuigen van jouw producten of diensten.

Maar er is meer.

Nog al te vaak zie ik dat bedrijven enkel focussen op teksten en SEO-optimalisatie. Dat is het halve werk. Want als er iets schort aan het achterliggend design van je website, aan de technische kant van het verhaal, dan straft Google je genadeloos af. Geen ingenieuze zoekterm die je ranking dan kan redden. 

Laadt de site tergend traag in? Dan zijn mensen binnen de 5 seconden weer vertrokken. Werkt je website niet goed op een smartphone of tablet? Wees maar zeker dat Google zorgt dat je naar de onderste regionen van de ranking wordt verbannen.

Ook het design van je website speelt een grote rol. Niet enkel omdat het oog ook wat wil en een goed vormgegeven webpagina nu eenmaal een professionele indruk wekt, maar ook omdat het design de gebruiksvriendelijkheid enorm in de weg kan zitten. Soms moet je eindeloos scrollen om te achterhalen wat dit bedrijf of deze organisatie nu eigenlijk doet. Soms gebeurt er zoveel op de homepage dat je gewoon niet weet waar je moet kijken. Soms zie je een kakofonie aan kleuren en vormen die een spontane migraineaanval uitlokken.

Natuurlijk kan ik leuke, wervende teksten voor je schrijven, maar als niemand die teksten leest, sta je nog nergens. Daarom raad ik opdrachtgevers altijd aan om ook de opbouw en het design van hun website kritisch onder de loep te nemen. Of om mij dat te laten doen.

Hiervoor werk ik samen met Natascha Vantuykom van Mind Your Own Business en Niki Colson van Nikkeldesign.  

Natascha bouwt websites in WordPress die je volledig zelf kan aanpassen en biedt hosting en support. Ze koestert een diepe liefde voor SEO en analytics zodat jouw website de juiste mensen aantrekt en je dit zelf kan opvolgen. En wat dacht je van volledig geautomatiseerde marketing via sociale media en e-mail?

Als expert in branding en design, zorgt Niki ervoor dat jouw website het verlengde wordt van je huisstijl of identiteit. Want ook de graphics vormen een krachtige tool om de juiste klanten aan te trekken. Bovendien zorgt een slim vormgegeven webstek voor herkenbaarheid en een professionele uitstraling.

Samen kunnen we een goed functionerende, mooi ogende website met wervende SEO-teksten realiseren die exact uitstraalt wat jij wilt overbrengen.

Wil jij van jouw website je meest loyale medewerker maken? Zo eentje die nooit slaapt, nooit ziek is en niet klaagt? Contacteer me en ik werk graag een voorstel uit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s